Sunday, August 2, 2009

PERMATANG PASIR

SEJAK akhir-akhir ini Pas sentiada diduga dengan berbagai isu dan kejadian , terbaharu bila Adun Permatang Pasir di PP meninggal dunia dan kerusi Dun itu menjadi kosong .

Bila kosong , maka akan berlaku pertandingan dan kerana kerusi itu dimenangi Pas dan diwakili oleh orang Melayu , maka hampir pasti Pas akan meletakan calun dan satu lagi parti yang mungkin bertanding ialah Umno .

Maka isu Manik Urai dan Permatang Pasir akan berulang semula , cuma kali ini senerionya mungk,in berbeza sama sekali .

Pertama , Permatang Pasir ialah kawan Bandar kecil yang berdekatan dengan Bandar besar , pemikiran pengundi disana tidak sama dengan di Manik Urai .

Gula-gula pembangunan mungkin tidak jalan disini , biarpun itu modal besar Umno tetapi rakyat lebih mengutamakan isu nasional dari isu tempatan .

Kedua , kerusi itu sudah tiga penggal dalam tangan Pas , jiran-jiranya pula dua dalam PKR dan satu Umno manakala MP ialah DSAI .

Bayangkang lah bagaimana kekuatan pengundi kawasan itu yang sudah berlaku tiga PRK baru-baru ini dan ini adalah PRK yang keempat , sudah terbukti , 3 PRK lalu , kesemuanya dimenangi oleh PR .

Ketiga , pengaruh peribadi DSAI disitu masih gah macam Ku Li di Gua Musang , letak lah siapa pun , pengundi Gua Musang tetap percaya dan yakin dengan kepimpinan Ku Li .

Begitu juga Permatang Pasir , orang Permatang Pasir dan keseluruhan Permatang Pauh lebih yakin dengan DSAI dan mahu kepimpinan beliau menerajui Negara , tidak mungkin mereka berubah hati dengan satu dua isu .

Pokoknya , Umno akan kecundang dikerusi itu , mengurangkan majoriti undi tidak berguna kerana yang kalah tetap kalah , cuma sekadar untuk menenangkan hati yang gelora sahaja .

Antara Pas pula calun paling sesuai mungkin ramai yang tersesuai sekali ialah Mat Sabu dan Mat Sabu adalah tokoh terkenal di PP .



Cili padi – sudah tinjau-tinjau

No comments:

Post a Comment