Tuesday, September 29, 2009

NOBISHA :MENANG SORAK , KALAH SABUNG

BILA TS Muhyidin bertanya , siapa calun pilihan UBN di Bagan Pinang , spontan orang ramai yang hadir menjawab , Isa samad , tiga kali pulak tu , jelaslah memang Isa yang menjadi pilihan penduduk Bagan Pinang , begitu lah analisa ringkas Nobhisa di hari pengumuman calun UBN .


Terdetik dihati cilipadi , bagaimana Nobisha boleh membuat andaian sebegitu mudah sedangkan beliau adalah saorang pemkikir paling kedepan mutakhir ini dan pandangan yang diberikan amat bernas dan sesuai walaupun kecenderungan beliau jelas kepada UBN .


Tetapi kadang kala jika beliau mengulas berhubung PKR , ulasannya sangat baik dan tepat dan tidak menjejaskan kredibiliti beliau sebagai pemikir agung dekad ini .


Malangnya sekali ini , Nobisha macam tertipu dalam membuat andaian itu kerana ianya semata-mata satu wayang kulit atau wayang cina untuk mengabui mata orang ramai dan sebagai satu cara bagaimana untuk menunjukan bahawa Isa adalah pilihan orang Bagan Pinang dan mendapat sokongan padu .


Apa Nobhisa tidak paham bagaimana lakunan politik itu dijayakan dan membuat andaian sembrono sahingga menjejaskan kredibiliti beliau ?


Jika sekira , orang ramai berteriak bahawa calun itu adalah orang lain , apakah TS Muhyiddin akan mengumumkan calun yang mengikut teriakan orang ramai itu , dan dalam kes tersebut , pucuk pimpinan tiada kuasa untuk membuat keputusan , yang berkuasa adalah orang ramai yang hadir dalam majlis itu .


Lebih malang lagi , Isa sendiri mengakui bahawa dia telah dimaklumkan melalui talipon beberapa jam sebelum itu , jadi bagaimana saorang yang begitu bijak berhujah dan membaca politik tanahair membuat kesimpulan yang begitu dangkal ?


90 peratus kehadiran adalah penyokong luar , lebih 100 bas sekolah , bas kilang dan bas persiaran mengangkut orang ramai sahingga tempat letak bas dari batu 4 sahingga batu 10 Telok Kemang dan setiap AJK bahagian di NS diarahkan membawa satu kereta saorang dengan 4 orang penyokong .


Jika begitu ukurannya , marilah kita saksikan kehebatan Isa sebenarnya salepas ini ?


Saya berani meramalakan , telahan Nobhisa itu meleset , undi yang akan diperolihi oleh Isa jauh menjunam walaupun kemungkinan untuk Isa menang adalah cerah , tetapi seandainya Isa juga ruyup , undi yang dimenangi calun Pas juga tidak setinggi mana .

Mohon Nobisha membetulkan persepsinya saperti saorang pemikir , bukan saorang pembodek .


cilipadi - loyo dengan bodekan begitu .

No comments:

Post a Comment