Saturday, March 28, 2009

APA SUDAH JADI ?

Terdapat 6 menteri , 4 menteri besar dan 3 timbalan menteri kecundang baik mengekalkan jawatan atau menjawat jawatan dalam saf kepimpinan umno yang diterajui DSN .

Shahril dah buat kenyataan media bahawa beliau akan meletakan jawatan bagi memudahkan DSN membuat keputusan calun anggota kabinetnya berdasarkan hakikat bahawa perwakilan umno tidak mengkehendaki beliau .

Satu sikap terpuji , tahu diri dan jujur dalam perjuangan walaupun Shahril sebenarnya saorang jaguh yang pernah mencabar umno dengan lambing kuncinya sahingga umno begitu parah sekali dan meminda perlembagaan Negara dimana mana-mana calun yang meletakan jawatan tidak dibenarkan bertanding selama 5 tahun .

Tetapi hebat jugakah Mat Taib , Azalina , Rais Yatim , Syed Hamid atau Ahmad Said , Mohamad Hassan , Mat Isa Sabu mahupun Noraini Ahmad dan Hassan Malek .

Kalau tokoh ini bermaruah dan ada harga diri serta paham mesej diberikan perwakilan umno , pasti tidak sukar untuk DSN membuat pilihan dan keputusan .

Tak payahlah ada desakan saperti terjadi kepada KM Melaka dimana telah ada suara-suara yang meminta beliau melepaskan jawatan dan memberi peluang kepada tokoh lain mengemudikan negeri itu satelah didapati bersalah dan tidak dibenarkan bertanding .

Jangan nanti , bila ada tindakan drastik dari pihak tertentu baru nak mengalah , mungkin nasi dah jadi bubur dan karier poilitik mereka tidak boleh diselamatkan lagi .

Justeru itu , perlu ada intergriti dikalangan mereka macam dilakukan Shahril atau kalau ingin beralih angina , bolehlah berubah ke PR kerana sebagai calun yang ditolak perwakilan umno , rasanya tidak sukar untuk PR menerima mereka .

Jangan nanti ada yang mendakwa bahawa PR lah yang menyebabkan ini semua kerana tujuan PR memang untuk menenggelamkan umno , jadi buat apa tuduh menuduh lagi ? .

Fikir lah , sebelum amanat perwakilan dari PP yang antara lain mengatakan jika tidak mahu turun atau mengikut cakap perwakilan , perwakilan pula yang akan mengeluarkan mereka .

Sekarang perwakilan sudah bercakap , jadi bila lagi nak mengikutnya ?


Pedas eh – jangan buta mata dan tuli telinga sudah lah .

No comments:

Post a Comment