Tuesday, June 2, 2009

PENANTI : MEMERANJATKAN DAN TERPERANJAT

KEPTUSAN PRK Penanti menepati ramalan .

PR melalui PKR menang mudah dan majoriti undi yang di perolihi jauh lebih besar dari calun sebelum ini - 5,558 undi.

Dr Mansor mendapat 6,052 undi manakala calun bebas Aminah Abdullah hanya mendapat 392 , Nai Khan 494 dan Ramizu hanya memperolihi 56 undi , kurang 6 undi dari perlimen Bukit Gantang .

Malangnya , peratusan keluar mengundi cuma 46 peratus sahaja sedangkan dianggarkan antara 70 hingga 75 peratus .

Jika diandaikan kesemua yang tidak keluar itu adalah penyokong BN yang akan mengundi BN , maka dijangkakan pengundi yang akan keluar akan bertambah antara 3,000 hingga 4,000 undi .

Mengambil kira jumlah pengundi Dr Mansor dan calun-calun lain , dijangkakan akan ada 10,000 pengundi dalam prk kali ini dan majoriti PKR kekal pada 2,212 malahan mungkin meningkat kerana hamper mustahil undi yang tidak keluarkan itu , secara keseluruhannya memangkah BN .

SPR patut mengkaji kenapa perkara ini berlaku , adalah ada usaha untuk menasihatkan rakyat supaya jangan keluar mengundi atau pengundi sendiri memboikot prk ini atas sebab tertentu .

Sekiranya trend ini berterusan , apakah ada kemungkinan rakyat muak dengan pilihnaraya atau adakah rakyat mula hilang keyakinan dengan SPR sendiri ?

Ini kerana ini kali pertama peratus keluar mengundi yang sangat rendah dan wajar kalau kajian terperinci dibuat bagi mengkaji sebab-sebabnya .

Adakah kerana calun yang bertanding kali ini lebih baik atau isu semasa yang mendominasi terutamanya isu kerajaan Perak yang menjadi sebab peningkatan undi calun PKR itu ?

Atau pun kerana Umno tidak bertanding maka undi yang di perolihi PKR semakin meningkat ?

Analisa segera perlu dibuat tetapi yang tepat hanya akan diketahu kemudian walaupun secara rambangnya isu-isu diatas lah yang mempengaruhi undi tersebut .

Umno dan BN semakin ditolak biarpun slogan demi slogan di war-warkan tetapi ianya tidak lebih dari satu slogan sahaja .

Satu Malaysia , pemimpin rakyat , rakyat didahulukan dan berbagai lagi , tetapi apakah rakyat merasakan roh slogan itu .

Memerangi rasuah adalah satu contoh dimana amalan itu amat berluas-luasaan dalam parti tertentu sedang dalam parti yang lain walaupun tidak dapat dibuktikan , tetapi dijadikan kambing hitam .

Begitukah yang rakyat kehendaki , sendiri berbuat salah tetapi kemudiannya menyalahkan orang lain untuk menutupi kesalahan yang dilakukan ?

Rakyat ada mata untuk melihat , ada telinga untuk mendengar , ada naluri dan ada perasaan untuk bukan sahaja memikirkan mana yang betul dan mana yang salah malahan untuk memberikan undi kepada parti yang mereka rasakan lebih betul dari parti yang mengakui sentiasa betul tetapi sebaliknya .

Perubahan mesti dilakukan tetapi kelihatnya macam perubahan kosmetik sahaja , bila bedak , gincu dan lipstik pudar , terserlah lah kembali belang dimuka kita .

Jadi , NPU Shafie Apdal jangan pula berpura-pura kuat dengan mengatakan Umno akan merampas kembali negeri yang dimenangi masa PRU ke 13 nanti yang hampir pasti , itu lah hari terakhirnya Umno sebagai parti dominan di Negara ini .

Hendaknya jangan lah ramalan ini menjadi kenyataan !



ciliadi – sekadar meramalkan saja .

No comments:

Post a Comment